Checkout page is available for premium users
The New Me cakes Engineer

The New Me cakes Engineer

Size :
(2 customer review)

Saya ingin beritahu anda semua. Ini saya dan anda yang mempunyai passion seperti saya juga boleh menjadi seperti apa yang sedang saya lalui tatkala ini.

Saya bermula dengan seorang civil engineer biasa yang selalu mencurik2 masanya ketika berada di site untuk mempelajari teknik membuat kek. Huhu... kalau post ini dibaca oleh ex-bosses mcmana? Its ok than...

Saya bermula dengan pengalaman yang kosong-empty-tiada. Dan membuat kek yang berbulan bulan tak jadi sampailah ianya jadi dan sedap. Kebaikan saya bekerja sebagai engineer di site dahulu ialah saya boleh bagi kek yang tak jadi pada gen. worker.. Jahat dop? Kalau setiap hari tak jadi...makanya setiap harilah saya bawa kek tu bagi mereka... kalau jadi? kalau jadi pun saya tetap akan bagi mereka...

Saya adalah seorang yang tidak pernah memasuki mana-mana kelas dekorating dan mana-mana kelas memasak kek. Huh??? it is? Yes...exactly. Puan puan yang di luar sana! ni acik nak bagi tahu... dimana ada kemahuan disitulah jalannya. Jangan putus asa...kerana anda sendiri yang membangunkan diri anda... Jangan salahkan mereka yang disekeliling, kerana yang menjadikan diri anda sekarang adalah anda sendiri... Jatuh bangunnya anda adalah anda yang pilih. Kerana segala keputusan, segala sesuatu perbuatan adalah milik anda...bukan orang lain. Mengapa saya berkata begitu?

Kerana saya adalah mereka yang bekerja di luar sana yang bekerja isnin-sabtu 8-5pm sehingga sabtu. Manakala incik suami x pernah balik tepat pukul 5petang... kalau balik 8mlm tu kira sangat bersyukur... selainnya? tunggu sajalah pukul 10 malam ke atas atau x balik langsung...:) Agak-agak kalian yang mempunyai anaklah kan...tergamak tak nak jual hari ahad (tinggalkan anak-anak) yang satu itu untuk masuk mana-mana kelas membaking atau mendecorate. Saya sebagai ibu...TAK SANGGUP. Macamana saya belajar?

Step pertama:
Saya cakap hubby saya nak jual kek, nak benti keje, nak jaga anak2...sebab kene minta permission hubby beli oven yang besar...fuh! xpression hubby? Dia kata' tak payahlah sayang...kakak yang kat opis abang tu sangat pandai buat kek...dia buat apa pun boleh...padang bola lah, ultraman, power rangers bagai...' xpression saya...? 'its ok kalau abang tak percaya i can do batter than her...sebab hanya saya yang tahu sejauh mana saya boleh pergi...its OK kalau x percaya...' ewah! x putus asa.. tapi memang semua manusia mcm tu...cuba kalau kita tegar dan tunjukkan kemahuan mengatasi segalanya...mereka akan approved and support oso!' cuba kalau suami kalian suka main golf...kalau dia tiba2 balik umah bawa duit yang banyak hasil dari main golf..korang x marah kan? kan? hihii... example yang hampeh

Step Kedua:
Bancuh kek hari hari... hehe, oven dah beli, dari rm2400 dapat rm800 sebab beli masa warehousenya...tapi hati takut husband marah, jadi hari2 balik je dari kerja saya akan baking dahulu...pastu baru ambil anak. tapinya sebulan lebih x jadi2 keknya. last sekali saya buat oven tu utk bako ikan...:) takut punya pasal... 3bulan sesudah x jadi saya try masak lagi... kalini saya betul2 pegi ke kedai pembekal bakery dan beli semua bahan2. tup tup...saya masak kapkek...ianya jadi...fuhhh! syiok x terkata. Kalian tahu tak ngape selama acik masak kek tempohari x jadi?? Sebab acik tak tahu beza antara baking soda dan baking powder...kui kui kui.... semenjak dari hari itulah acik membaca dan membaca...doing research n experiment... tapi selalunya xperiment come first...sebab akan research kalau xperiment x jadi...hihihi...:) it is me rite... i read a LOT. sometime takes 2-3 hour/nite to know all kind of about cakes and their family.

Step seterusnya:
Menghias.. Bila anda dah tahu masak kek dan dah tahu segala bagai bahan2 kek...jadinya kek anda akan sentiasa menjadi kan? it is impossible kalau x jadi...:)
Menghias kek. Skill ni saya dapat kerana Allah yang bagi.. its come from the Creator. Allah creat person with their own special skill rite. somebody with a good voices so they can sing well. somebody good in speaking, so they can be what so ever they wanna be.. Saya cuma tengok macamana mereka (cake decorator) buat dalam youtube, dan balik rumah i try by myself... no need to attend any class.

Dan kelebihan yang kedua saya adalah engineer. Engineer adalah seorang yang akan create kan sesuatu yang orang lain tak nampak didalam.. We are trained to see through...bukan architech yer...mereka (architech) nak yang shantek... ajer! So for me its not a big deal...for cake like this...i just want to know where is the eccentricity and how to do a column or piling to distribute the loading of the cakes... its easy rite?






I do have toooo many experience. Segala kegagalan saya itulah yang menjadikan diri saya seorang cake maker and decorator. Anda diluar sana boleh tanya saya apa sahaja soalan yang berkaitan dengan kek...sesungguhnya saya adalah insan yang datangnya dari segala kegagalan. Dan Allah memberi kekuatan dengan skill yang diberikan olehNya semenjak azali...thanks to you Allah...